Kapisanan Ng Mga Brodkaster Ng Pilipinas
STANDARDS AUTHORITY
6/F LTA Building, 118 Perea St., Legaspi Village
Makati City

EN BANC

IN THE MATTER OF THE INVESTIGATION OF
THE BROADCAST MEDIA COVERAGE OF THE
AUGUST 23, 2010 HOSTAGE-TAKING INCIDENT
AT RIZAL PARK, MANILA.

MICHAEL ROGAS, ERWIN TULFO, and RADIO
MINDANAO NETWORK, INC. (RMN-DZXL), CASE NO. 2010-02-09

Respondents.

ABS-CBN BROADCASTING CORPORATION

(ABS-CBN CH. 2), CASE NO. 2010-03-09
Respondent.
ERWIN TULFO, DJ STA. ANA, and ASSOCIATED
BROADCASTING COMPANY (ABC CH. 5), CASE NO. 2010-04-09
Respondents.
) e e X
DECISION

The matter before the Standards Authority (the Authority), consists of three separate
cases stemming from one and the same event, i.e., the hostage-taking incident inside a tourist bus
on the 23™ of August 2010, which began at around 9:30 the morning of said day at Fort Santiago
and ended at might at the Quirino Grandstand, Rizal Park, Manila, involving dismissed Police Sr.
Inspector Rolando Mendoza, the hostage-taker, and twenty-one tourists from Hong Kong, the

hostages, eight of whom were killed inside the bus after being held captive by Mendoza for more

than ten hours.

The dismissed police officer was himself killed when police authorities launched rescue
operations, which freed eight of the foreign nationals, one of whom later died due to the seventy

of his 1injuries.

The event was extensively covered live by broadcast media, prominently by member-
respondents of the Kapisanan ng mga Brodkaster ng Pilipinas (KBP), namely, Radio Mindanao
Network (RMN), through its radio station DZXL; ABS-CBN Broadcasting Corporation (ABS-



Page Two/Decision/Hostage-Taking Cases

CBN), through its television Channel 2; and  Associated Broadcasting Company (ABC),

through its television Channel 5 , all based in Metro Manila.

Even CNN carried and beamed a live feed to its international audience from the incident

site. It was not only the country’s millions watching, but those beyond its borders as well.

The coverage sparked a lengthy national debate on the conduct of broadcast media during
the incident, with one side defending 1ts coverage and the other, condemning it, with some even

blaming media, particularly its television coverage, for contributing to the incident’s tragic

conclusion.

On August 31, 2010, cognizant of the role of the KBP as a self-regulating national
organization of broadcast media, the participation of some of its member networks and stations
in the live coverage of the incident, and the existence of provisions in its Broadcast Code
governing membership coverage of hostage-taking events or similar “crimes and crisis
situations” in progress [Art. 6, Part I (“Program Standards”)], the Board of Directors of the KBP
referred the matter to the Authority with a request for a review and inquiry into the “conduct of
the Association’s member networks, stations, and reporters during the coverage of the August

23, 2010 hostage-taking incident at the Luneta Grandstand, in accordance with the KBP
Broadcast Code and SA Rules and Procedures.”

On September 24, 2010, after review and deliberation, and finding reasonable cause to
accede to the request of the KBP Board of Directors, the Authority issued three separate

directives titled “Show Cause Order and Notice of Hearing”, each addressed to the named
respondent-members. Additionally, on October 21, 2010, a separate “Show Cause Order” was

1ssued to Messrs. Erwin Tulfo and D.J. Sta. Ana, broadcast personnel of respondent ABC.

On October 12, 2010, the Office of the President, through the Office of the Executive
Secretary furnished the KBP with copies of the “First IIRC (Incident Investigation and Review

Committee) Report, dated 17 September 2010” and the “Review of said Report, dated 8 October
2010” (1ssued by Executive Secretary Paquito N. Ochoa, Jr. and Chief Presidential Legal
Counsel Eduardo V. de Mesa), relative to the August 23, 2010 hostage-taking incident, and

through its covering letter, of same date, referred to the KBP “for investigation the matter of the



Page Three/Decision/Hostage-Taking Cases

possible violation of the code of ethics of the following: 1. Michael Rogas, 2. Erwin Tulfo; 3.
Jake Maderazo: 4. DZXL Radio Station; 5. ABS-CBN Television Station; 6. GMA 7 Television
Station; 7. ABC 5 Television Station.”

The Authority took cognizance of the government referral when the KBP Board
Chairman endorsed the said letter to it on October 18, 2010, a time when the Authority was

already investigating the same media coverage of the incident, per the earlier request of the KBP

Board of Directors, which was initialed by the Authority’s “Show Cause Order” of September
24, 2010 directed to each of the member-respondents.

After deliberation, the Authority decided to pursue and continue with its inquiry on the

incident’s media coverage based on both the referrals from the KBP Board of Directors and the

Office of the President.

1. THE CASE AGAINST RADIO MINDANAO NETWORK (RMN
CASE NO. 2010-02-09

On September 24, 2010, the Authority issued a “Show Cause Order and Notice of
Hearing”, addressed to respondent Radio Mindanao Network (RMN) and its two broadcast

personnel, namely, Michael Rogas, and Erwin Tulfo, directing them to explain in writing why no
admuinistrative sanctions, as provided in and authorized by the Broadcast Code, should be

imposed on respondents on account of their broadcast on August 23, 2010, alleged to have

violated Secs. 1 and 3, Article 6, Part I of the Broadcast Code, particularly the following:

(1) The interview with the hostage-taker, in relation to Art. 6, Sec.1 of
the Broadcast Code, which provides: “The coverage of crimes in progress or
crisis situations, such as hostage-taking or kidnapping, shall not put lives in
greater danger than is already inherent in the situation. Such coverage should
be restrained and care should be taken so as not to hinder or obstruct efforts
of authorities to resolve the situation.” (First Charge)

—_

.\‘
~N

(2) The i1dentification of one of the hostages, in relation to Art 6, Sec. 3
of the Broadcast Code, which provides: “The identity of victims of crimes or
crisis situations in progress shall not be announced until the situation has been
resolved or their names have been released by the authorities. The names of
fatalities should be aired only when their next of kin have been notified or their

N
names released by the authorities.” (Second Charge)
On October 20, 2010, in compliance with the Authority’s said directive, respondents

RMN and Michael Rogas, together, submitted a “Position Paper”, explaining respondents’



Page Four/Decision/Hostage-Taking Cases

broadcast coverage of the hostage-taking incident, particularly the live interview with Mendoza,

the hostage-taker, and asserting that no violation was committed by them of the Broadcast

- Code. Respondent Erwin Tulfo failed to respond or submit any paper in his defense. Earlier, or

on September 2, 2010, and prior to the commencement of the inquiry by the Authority,
respondent RMN voluntarily submitted a transcript of its radio interview with Mendoza and a

“Press Statement”, dated September 1, 2010, defending the said interview.

A hearing en banc was conducted by the Authority on October 20, 2010, the same day
when the “Position Paper” was submitted by respondents RMN and Michael Rogas, with the

following in attendance: Atty. Jorge C. Sacdalan, counsel for respondents RMN and Michael

Rogas; respondent Michael Rogas; and Jesus J. Maderazo, who was cited for investigation in the

referral of the Office of the President. Respondent Erwin Tulfo did not appear during the

hearing.

On November 10, 2010, respondents RMN and Michael Rogas submitted a
“Manifestation” adopting their “Position Paper” as their Memorandum. In addition, the

“Manifestation” explained that Jesus J. Maderazo is simply a “talent” announcer of member-
respondent RMN, that he was only acting as “official spokesperson” of RMN during the

hostage-taking incident, and that he was never “appointed and/or designated as Station
Manager of RMN-DZXL, contrary to the news as released in the newspapers and television.” A

“Certification”, dated November 10, 2010, signed by the Personnel Director of member-

respondent RMN, confirming the same employment status of Mr. Maderazo, is attached to the
“Manifestation”. During the hearing on October 20, 2010, Mr. Maderazo asserted the same facts
surrounding his employment status in respondent RMN and expressed puzzlement and dismay

over the inclusion of his name in the referral for investigation issued by the Office of the

President.

We first dispose the issue surrounding the inclusion of Mr. Maderazo’s name in the
referral of the Office of the President. After a consideration of the testimonies and explanations
made during the hearing on October 20, 2010 and the supporting “Certification”, dated
November 10, 2010, issued by the Personnel Director of respondent RMN, and absent of
evidence to the contrary, the Authority finds no reasonable ground to believe that Mr. Maderazo

had participated in any manner or capacity, in the live coverage by respondent RMN of the

hostage-taking incident, particularly, the live radio interview conducted by Messrs. Rogas and



Page Five/Decision/Hostage-Taking Cases

Tulfo with the hostage-taker. Therefore, Mr. Maderazo cannot be held liable under Sec.1, Article
6, Part I of the Broadcast Code or any of the related provisions thereof.

The Authority, however, cannot similarly relieve respondent RMN, including its two
broadcast personnel, Messrs. Michael Rogas and Erwin Tulfo, they having directly participated
in the act subject of the charge stated in the “Show Cause Order”, dated September 24, 2010,
specifically the live radio interview conducted with the hostage-taker, which the Authority finds

to have transgressed Sec. 1, Art. 6, Part I of the Broadcast Code.

In detense of their position, both testimonial and documentary, respondents RMN and
Michael Rogas explained and justified their live radio interview with the hostage—taker, stressing,
among others, the following points: (1) That, “ RMN was just doing its sworn duty to bring and
inform the public all sides and angles of the hostage taking event as it unfolded”; (2) That, it
“interviewed Captain Mendoza (the hostage-taker) only after eight (8) hours have lapsed,
principally to know the conditions of the hostages inside the bus and at the same time, to allow
him to air his side”; (3) That, 1t “did not engage in any negotiations but even offered to link him
(Mendoza) to the authorities xxx”; (4) That, 1t “did not interfere with the negotiations since
Captain Mendoza had several available phone lines which he used in talking with other people
outside the bus xxx”; (5) That, it “was not privy as to how and why Captain Mendoza lost his
trust with the negotiators and his reasons for rejecting the calls from the authorities and his
relatives”; (6) That, it “was not in control of the coverage being shown on television inside the
tourist bus where he (the hostage-taker) witnessed the MPD’s arrest of his brother, which caused
Captain Mendoza to get infuriated”; and (7) That, “the interview did not cause the sudden

emotional outburst of Captain Mendoza xxx”. (“Position Paper”, dated October 19, 2010, of

respondents RMN and Michael Rogas)

We have carefully assessed and considered the defense put up by respondents RMN and
Michael Rogas, but are not moved or persuaded by their arguments. However, the Authority
makes it of record that it fully appreciates the cooperation shown by member-respondent RMN
and Messrs. Rogas and Maderazo in our investigation of the network’s coverage of the hostage-
taking incident, particularly its live radio interview of the hostage-taker, and including the
network’s act of volunteering to the KBP a transcript of said interview even prior to our issuance
of a “Show Cause Order” on September 24, 2010. We cannot express the same sentiment insofar

as respondent Erwin Tulfo is concerned, who had failed to attend the hearing on October 20,



Page Six/Decision/Hostage-Taking Cases

2010 after having earlier failed to respond in writing to our stated “Show Cause Order” of

September 24, 2010.

The Authority had perused, reviewed, and considered the thirty-three page transcript of

the radio interview of Mendoza, with a focused mind and deliberate slow pace, and concludes

that respondents RMN and Messrs. Rogas and Tulfo, its broadcast personnel who conducted the

said interview, violated Sec. 1, Art. 6, Part I of the Broadcast Code. We quote from various

portions of the transcript:

(In the course of interviewing Mendoza, respondent Rogas is informed on Manila Vice

Mayor Isko Moreno’s approaching the bus.)

Rogas :

C. Mendoza:
Rogas :
Driver :

Rogas :

Dnver :

Rogas :

Drniver :
Rogas :
Drniver :
Rogas :

. Rogas :

Pwede po wag po natin bitawan ang telepono, pwede nyo po ba iparinig
sa amin yung nagaganap nyo pong usapan ni Vice Mayor Isko Moreno.
Hahawakan po ng driver

Okay yung driver....Ah Mr. Driver?

Ah hello? Ah yes Sir? Mam?

Ah hello...hello..ah pwede pakiusap naman wag mong ibaba yung
telepono para marinig yung pag-uusap.

Ah okey po yes Mam yes Mam!

Si Michael Rogas po ito....pumapasok na itong si Vice Mayor Moreno
tama?

Ah hindi po...si General Mendoza kasama ang kanyang kapatid.

Kaninong kapatid? Kapatid ni Kapitan?

Yes Sir!

Papalapit na ba sila sa bus?.......( goes on...)

Okey wag mong ibababa yng telepono ha? Pakiusap lang wag mong
ibababa yung telepono.

(When Mendoza receives the letter of the Ombudsman, respondent Rogas requests the

bus driver to hand the telephone back to Mendoza.)

Rogas :

Kapitan, pwede po nating basahin sa ere yung nilalaman nung sulat sa

inyo ng Ombudsman’!

(Mendoza agrees and reads part of the letter.)

Rogas :
Mendoza :

Rogas :

Ok, ano po ang plano nyo yan di po pinagbigyan ang....
Basura ito sa akin, hindi ito ang aking kailangan....

Ano po ang plano nyo ngayon?...



Page Seven/Decision/Hostage-Taking Cases

(This same question 1is then asked by respondent Rogas three more times in between

expressions of escalating frustration and anger by Mendoza and in between cut lines.

Respondent Rogas kept on pressing Mendoza about the latter’s views on the letter of

the Ombudsman; on what would satisfy the latter; and how radio could help his

“cause”. ) Finally, Mendoza says he could not trust anybody.)

Rogas: Okey...ah huling ano po...sino na po talaga ang gusto nyong makausap
maliban sa media?

Mendoza :  Ah yung pinaka-reliable, yung totoo ang sasabihin sa akin kasi ayaw ko

nung sinusinungalingan lang ako.

Rogas : Sino po yun’!
Mendoza:  Media...media... media lang din.
Rogas : Media lang din? Ako po’y nakikinig ngayon at ang RMN po ay nakikinig

din ngayon, baka po pwede kaming makatulong anu po ang magiging
mensahe ninyo sa Ombudsman at kinokontak po naming ngayon ang

Ombudsman, Kapitan? Si kasamang Erwin Tulfo...

Mendoza : Oh? Teka lang nakikinig ako, teka muna, mamaya na!

(Busy Tone.)

Rogas : Ah sandal ha... pinutol, naputol ulit. Kasamang Erwin ? Erwin?

E. Tulto : Ah, Michael, may problema tayo at ayaw tayong palapitin dito sa bus

nitong mga opisyal ng MPD, hindi ko maintindihan kung bakit, natatakot
daw sila para sa safety daw nitong media, eh yung ang hinihingi nung tao
eh!

Rogas : Aﬁ Erwin hindi pa ba kayo pinapalapit kahit man lamang doon sa malapit
sa bintana kasi yung ang kanyang hinihingi eh/!

E. Tulfo : Ay hindi nga eh! Hindi kami pinapalapit hindi ko maintindihan eh at
ready tayong pumunta dun eh kanina pa nga e naawa na nga ako run sa
mga kasamahan natin — basang-basa na kami sa ulan.

Rogas : Alam mo yung ang kanyang huling hinihingi, yung mga reporter, yung
media na pupwedeng makausap ng mapagkakatiwalaan e.

E. Tulfo : O, e, handa naman tayo Mike. Itong Radyo Mo Nationwide (RMN) saka
itong news-J ay handa naming lumapit doon Mike para mabigyan nating
ng buong detalye at marinig itong kanyang hinaing pero itong puro pulis
na lang ang naririnig natin, Wala nga tayong naririnig, mabuti nga’t
nakausap ng eksklusibo ng Radyo Mo Nationwide, mukhang tajzo lang ang

nakakakuha sa kanya ngayon ng mga oras na ito sa pagsasalita ito.



//de&’/ |

W’?/':

Page Eight/Decision/Hostage-Taking Cases

We find the long verbal exchange, as shown in the transcript of the interview, read and
appreciated in foto, as wanting of the high degree of caution and restraint demanded by the
Broadcast Code provision on the coverage of a hostage-taking incident and the critical
circumstances then obtaining at the incident site. The dialogue with the hostage-taker, carried
live by respondent RMN, did not in any manner assist the authorities in the latter’s efforts to end-

the crisis then in progress. It only created a situation which effectively deprived the police
authorities of the opportunity to deal solely and continuously with the hostage-taker on a one-on-
one basis. It also diminished the precious time required by the police negotiators to end the
incident at the earliest moment. Much time was, in fact, wasted by the live interview which could

otherwise have been used by the police negotiators to convince Mendoza to surrender peacefully

and seek redress of his grievances within the prescribed legal parameters.

There are two overriding concerns in the coverage of a hostage-taking incident or similar
Crimes in progress or crisis situations which are embedded in Sec. 1, Art. 6, Part I of the
Broadcast Code. The first is the safety and security of all persons involved in the event. This is
manifested in the first sentence of the said code provision, which states: “The coverage ofcrimes
in progress or crisis situations shall not put lives in greater danger than is already inherent in
the situation.” The second is the monopoly of the authorities in controlling the event. This is
shown in the second sentence of the said provision, which states: “Such coverage should be
restrained and care should be taken so as not to hinder or obstruct efforts of authorities to
resolve the situation.” This section of the Broadcast Code is intended to serve as a beacon for all
KBP members in the coverage of a hostage-taking incident or similar crimes in progress or crisis
situations. It is aimed to protect human lives, above all things, and its observance is strictly
mandated and takes precedence over the right of the public to information or the duty of media to
inform the public. Likewise, this provision acknowledges the imperative need for the police and
government authorities to have control over the incident and for the media coverage not to
inhibit, impede, or in any manner, interfere with the efforts of the police and government
authorities to resolve the situation at the earliest. In any hostage-taking incident or any similar
situation involving crimes in progress, broadcast personnel must remain dutiful journalists and
chroniclers of the event. They must accept the fact that their only role in a hostage-taking
incident is to cover and report on the event, and not to become principal or supporting actors in

the resolution thereof, which is the exclusive domain of the police and government authorities.

- We did not find the second charge as substantial as the first, especially considering the

fact that the identification of one of the hostages was made in the course of the interview, which



b5

(ot — [

Page Nine/Decision/Hostage-Taking Cases

1s subject of the first charge.

2. THE CASE AGAINST ABS-CBN BROADCASTING CORPORATION (ABS-CBN
CASE NO. 2010-03-09

On September 24, 2010, the Authority issued a “Show Cause Order and Notice of

‘Hearing”, addressed to respondent ABS-CBN, ordering it to explain in writing why no

administrative sanctions, as provided in and authorized by the Broadcast Code, should be
imposed on respondent on account of its broadcast on August 23, 2010, alleged to have violated

Secs. 1 and 4, Art. 6, Part I of the Broadcast Code, particularly the following:

(1) The live coverage showing the arrest or taking into police custody of
SPO2 Gregorio Mendoza, brother of the hostage-taker, fronting the Luneta
Police Community Precinct (PCP), in relation to Art. 6, Sec. 1 of the
Broadcast Code, which provides: “The coverage of crimes in progress or
crisis situations such as hostage-taking or kidnapping shall not put lives in
greater danger than is already inherent in the situation. Such coverage should
be restrained and care should be taken so as not to hinder or obstruct efforts
of authorities to resolve the situation.” (First Charge)

(2) The live coverage showing the positions taken by the police
authornties prior to and during the assault on the bus occupied by the hostages

and the hostage-taker, in relation to Art. 6, Sec. 4 of the Broadcast Code, which
provides: “The coverage of crimes or crisis situations shall not provide vital

information or offer comfort or support to the perpetrators.” (Second Charge)

On October 15, 2010, in a letter submitted to the Authority, respondent, through 1its legal
counsel, argued that in the coverage of the arrest of SPO2 Mendoza (first charge under the cited
“Show Cause Order™): a) “... the company did not seek to air the arrest of SPO2 Mendoza, but
rather 1t was broadcasting the interview with SPO2 Mendoza when he was arrested. The
Company just happened to be broadcasting live when the arrest was unfolding...”; b) “....the
news team considered pulling away but SPO2 Mendoza was crying for help as he feared for his
life....after the police began to arrest Mendoza, the news team physically stepped back to comply
with the police request..”; ¢) “... (it)...was a developing story that was worthy of continuing
coverage since Mendoza was suspected by the police of being an accessory to the hostage
taking...”; d) “...the Company never defied any police directive or order regarding its

coverage.... It appears that the police did not see any danger despite the fact that the arrest
would be aired...”’; €) “....in the IIRC report, it was found that the potentially adverse impact of



Page Ten/Decision/Hostage-Taking Cases

reporting on, or giving coverage to, the arrest could only be assessed if the incident is correlated

with other events that immediately preceded or were simultaneously happening...”.

In the coverage of the police assault (second charge under the cited “Show Cause
Order™), respondent argued that: a) “...the coverage did not affect, much less impede, the efforts
of the authorities to resolve the hostage-taking incident...” b) “...coverage was limited to avoid

showing police movements...maintained extreme close-ups or wide shots....immediately
complied with the police when it was asked to turn off its lights, which caused grainy and
dark shots.”; c) “..If the assault was unsuccessful.not due to the... broadcast.. but to

unpreparedness of police...the coverage did not provide vital information or assist the hostage-
taker in any way.” ; d) “..company exercised Self-restrainr....hostage-raking was part of a
legitimate news story...in accordance with Company’s mandate to deliver news accurately and
thoroughly in promotion of the public’s right to information..bearing in mind safety of people
involved...”; e) ““ ... At all times, during the Company’s coverage...news team never crossed the

police line. While (they) had access to members of the police reaction team, the Company held

back interviews which would compromise their plans and/or location, unlike some media outfit

which aired the footage “of the bus from the vantage point of the sniper which showed the rifle
pointed towards the right side of the bus”.

A hearing was conducted on October 21, 2010, with Attys. Cherrie Cruz and Maximilian

Uy appearing for respondent. In said hearing, counsels stressed the following:

1. The coverage of the arrest (of Gregorio Mendoza, brother of the hostage-
taker) developed in the middle of the interview. ABS-CBN did not seek out the
incident. It started off as a regular interview and simply developed. The station
planned to pull away, but was constrained not to do so due to the following: a)
Gregorio was asking for help; b) Gregorio was considered by the police as a
suspect; ¢) Gregorio had information about his brother (the hostage-taker);

2. The coverage should be evaluated on what the incident was all about and
not just based on hindsight, for it is not the coverage but rather the incident
itself that put lives in greater danger;

3. One cannot make a conclusion or presumption that the coverage contributed
to raising the level of danger. ABS-CBN did not know what was happening
inside the bus; the duty of the reporter was to report the incident and not to
solve the crisis nor anticipate what the hostage-taker was thinking or doing.

ABS-CBN reporter George Carifio was even requested to go inside the bus to
interview the hostage taker but respondent ABS-CBN refused consent;



(k«/ Lo

WM%

Page Eleven/Decision/Hostage-Taking Cases

4. The coverage should be analyzed in its context taking into consideration
what the crew knew (or did not know) at the time the incident was unfolding.
Had respondent ABS-CBN knew more than what it was actually covering, the

network could have limited its coverage. ABS-CBN knew the position of the
snipers but did not show it; and

5. A clear causal connection needs to be established between the coverage of
the hostage-taking incident and the arrest of Gregorio by the police.

Considering that there were several questions that needed to be clarified from the
viewpoint of the reporters at the incident site, anoither hearing was scheduled on October 29,
2010, and respondent was requested to secure the attendance of its reporters, Ron Gagalac and
George Carifio, as well as the person-in-charge of the coverage. Attys. Cherrie Cruz, Maximilian

Uy and Mario Santos and Ms. Maria Ressa appeared for respondent during the hearing. Upon

Inquiry, Ms. Ressa informed the Authority that there was no single person who could be
considered as on top of the network’s coverage, but that as head of the News and Current Affairs
division of respondent, she was inside the network’s control room watching the hostage-taking
incident unfold. Ms. Ressa admitted that they were very much aware of the dangers of the

situation but that she had no control on the field reporters once they are put live on-air. She

further informed that:

1. ABS-CBN considers an information as “vital” (in relation to the provision of
the Broadcast Code alleged to have been violated) when the same could not be
made known to the hostage taker through his own efforts;

2. During the coverage, ABS-CBN was faced with an ethical dilemma and was
very much aware of the dangers but did not pull away in covering the incident.
It assumed that the government was in control of the situation, as in past

incidents. Media was not in control of the incident at any point in time and had
to make editorial judgment calls; and

3. Police requested ABS-CBN to step back from the scene and it complied;
however, GMA 7 stepped in and continued to cover the event. Police did not
prevent or stop media from its continuing coverage of the incident.

On November 19, 2010, in compliance with our Order dated November 8, 2010,
respondent submitted its “Memorandum”, arguing that: a) “... charges be evaluated based on
circumstances obtaining at the time of broadcast and the knowledge and information which the
company then possessed...Company cannot be made to dnswer for any knowledge or information
that became apparent after tke occurrence..”; b) “... Company always thought of the lives of the
people involved, that its. broadcast should not adversely affect the manner by which the

authorities resolved the situation and presumed the hostage-taker had access to what was being




(W L

Page Twelve/Decision/Hostage-Taking Cases

aired..”; c) “....the Company did not receive any instructions from the police....had they

asked...the company would have readily complied as it had done in the past...”; d) “...Company
was not privy to police plans..not listening to the interview of hostage-taker over RMN...did not
know how or when the coverage might potentially affect police operations ( from IIRC

report)....; €) “....the arrest of SPO2 Mendoza was a newsworthy matter..and Company just

happened to be broadcasting when the arrest was unfolding..”; ) “...despite the police’s belated
apprehension that the hostage-taker could have been watching the broadcast, they still did not
stop the Company from covering the arrest and instead allowed coverage....”; g)...the

hostage-taker already had vital information ..he had the ability to see troop movements...as

recorded in his interview with RMN..”

After a series of discussions and deliberations, the Authority finds no violation by
respondent of the first charge, i.e., the live coverage showing the arrest of SPO2 Gregorio
Mendoza, which is alleged in the “Show Cause Order” of September 24, 2010 as violative of
Sec. 1, Article 6, Part I of the Broadcast Code, which states that: “The coverage of crimes in
progress or crisis situations such as hostage-taking or kidnapping shall not put lives in greater

danger than is already inherent in the situation. Such coverage should be restrained and care

should be taken so as not to hinder or obstruct efforts of authorities to resolve the situation.”

The Authority recognizes the propriety and exigency of the judgment call made by
respondent to air the coverage of the arrest of Gregorio Mendoza, which was a fast-paced
developing or breaking event. The network’s field reporter initiated the said coverage after
recognizing its relevance or connectivity to the hostage-taking incident, considering that the
person subject of said arrest was the brother of the hostage-taker. However, it is our view that the
first charge against respondent 1s not so much on the coverage of the arrest of Mendoza, but on

respondent’s extended or protracted time in the airing of the same and the network’s seeming
lack of restraint at first impression. But, given the unique circumstances attending the incident,
exacerbated by the uncertainty surrounding the actuations of the police and government

authorities at the time, it is difficult for us to conclude that respondent’s coverage on the arrest of

Gregorio Mendoza “put lives in greater danger or obstructed the efforts of the authorities to

¥

resolve the situation.” Moreover, if the respondent had suddenly interrupted or severed 1its

coverage of said arrest, the viewing public would have misinterpreted the same by assuming that
the worst had befallen on Mendoza, thereby heightening the level of anxiety and tension among

the millions of viewers who were watching the unfolding event on primetime throughout the



Page Thirteen/Decision/Hostage-Taking Cases

country. Respondent ABS-CBN cannot and must not be faulted for covering the arrest of

Gregorio Mendoza.

However, as regards the second charge against respondent, i.e., its alleged violation Sec.
4, Article 6, Part I of the Broadcast Code, which states that: “The coverage of crimes or crisis

situations shall not provide vital information or offer comfort or support to the perpetrators.”,

the Authority finds respondent to have violated the same.

We have viewed, studied, and reviewed a copy of the recorded coverage of respondent,
particularly the period covered by the rescue operations or police assault on the bus, and find
that it was conducted in a manner which provided vital information, by being made available, to
the hostage-taker. We view the information provided by respondent’s coverage as vital since it

exposed at length and in detail the process or actions taken by the police in the rescue operations.

A general or broad approach in the coverage of the incident should have been adopted by

respondent to remove itself from the proscription intended by the code provision.

We rule that respondent’s coverage, which became the carrier, albeit unintended, of what
we view as “vital information” in the context of the situation then obtaining at the incident site,

particularly as it relates to the police rescue operations, violates the cited provision of the

Broadcast Code.

It 1s of public knowledge that there was a television set inside the bus. The fact that the
hostage-taker was monitoring another channel, not the channel of respondent, is not material.
What is controlling in this case is the directive provided by Section 4, Article 6 of the Broadcast
Code, 1.e., the coverage shall not provide vital information or offer comfort or support to the
hostage-taker, irrespective of whether such information is actually received by him. As long as
there 1s a broadcast coverage, which provides vital information concerning a hostage-taking
incident (or crimes in progress or crisis situations) and as long as the hostage-taker has the

opportunity to access such information, violation sets in. Rolando Mendoza, the hostage-taker,

had that opportunity of access through the television set inside the bus.

The coverage of a hostage-taking incident is a delicate exercise, fraught with risk and
danger, and is recognized as such under Sec. 1, Art. 6 of the Broadcast Code. For this reason, the

KBP adopted Article 6, titled “CRIME AND CRISIS SITUATIONS”, as part of its code, to

provide guidance to its members on the manner by which such coverage is to be undertaken,

predicated on the principle that the safety and security of persons involved in a hostage-taking



Page Fourteen/Decision/Hostage-Taking Cases

situation is the primordial consideration and takes precedence over the duty of media to provide

information to the public (and the right of the public to information).

Respondent ABS-CBN itself admitted that it was well aware of the dangers attending the

hostage-taking incident and that the network had withheld the broadcast of certain sensitive
information affecting the said incident. For that, we credit respondent. However, our review of
its coverage of the incident, particularly the activities surrounding the police rescue operations,
shows that respondent failed to measure up to the degree of compliance required by the code

provision 1n respect of the broadcast of vital information accessible to the hostage-taker. We

quote the following excerpts from the transcript of the recorded coverage:

Julius Babao : ..... Walang politikong pumapapel sa negotiation. Bagama't sinabi ng
pulis na wala silang intensyong sumalakay, nakunan naming sa video

ang isang PNP-SWAT team na naghahanda sakaling may mangyaring sa
hostage drama...

Ron Gagalac: “....dalawang mobile patrol ang nandito para kay Greg...Napakaraming
media ang itinutulak ng pulis dahil baka makita ng hostage taker sa TV sa

loob ng bus ang pangyayari. Pangamba nila baka magwala ang hostage
taker kapag nakita ito....

Ron Gagalac: “...Sinabi ng pulis kinukuha ang microphone kasi baka makita ng hostage
taker ang pangyayari at magwala...May pumutok sa bus..malayo tayo
pero rinig na rinig dito sa kinalalagyan nating community precinct. Ito na
yung sinasabi kanina na baka napanood sa tv at gumaganti na si Capt.
Mendoza. Pang-anim na putok na yung narinig naming. Alingaw-ngaw
dito sa Quirino grandstand. Gumagapang ang mga pulis dito sa
damo...nakatago..1-3-4-6 na pulis....nakatago sa puno yung iba.....

Julius Babao: “...papalapit na ang assault team sa likod ng bus...Armado ng matataas
na kalibre ng baril. Nasa gilid na ng bus....Binasag ang salamin sa harap
at walang putok ng baril. Nakapuesto na ang mga alagad ng batas...."

Ron Gagalac: “...may panibagong assault unit na pumapasok sa gilid ng bus...hindi ko
makita...dahan-dahan pumapasok ang mobile....

“....hindi itinuloy ang pagpasok sa likod.. hindi ko alam kung alam nila

ang secret handle pero ngayon kinakalampag ng isang SWAT member ang
harap ng pintuan.....

“...nasa vantage point si Capt. Mendoza at kitang-kita niya ang
nangyayari habang ang mga kapulisan ay nasa baba....”

“...may mga ambulansya na nakaantabay dito sa kinalalagyan ko...”



Page Fifteen/Decision/Hostage-Taking Cases

!

George Canio: “...nakikita naming ang mga anino ng pulis pababa sa Quirino
Grandstand...ang iba ay nasa damo....ang mga media men na-cordon off
na...”

We note that in a press statement dated August 26, 2010, respondent expressly confessed
“airing a report that detailed the position of the police during the assault.” Such candor 1s noted
and appreciated by the Authority, but does not move us any further away from our conclusion

insofar as respondent’s violation of the second charge is concerned.

3. THE CASE AGAINST ASSOCIATED BROADCASTING COMPANY (ABC), ET AL.
CASE NO. 2010-04-09

On September 24, 2010, the Authority issued a “Show Cause Order and Notice of
Hearing”, addressed to respondent ABC, ordering it to explain in writing why no administrative
sanctions, as provided in and authorized by the Broadcast Code, should be imposed on
respondent on account of its coverage on August 23, 2010, alleged to have violated Sec. 4, Art.

6, Part I of the Broadcast Code, particularly the following;

The live coverage showing the positions taken by the police authorities
prior to and during the assault on the bus occupied by the hostages and the
hostage-taker, in relation to Art. 6, Sec. 4 of the Broadcast Code, which
provides: “The coverage of crimes or crisis situations shall not provide vital
information or offer comfort or support to the perpetrators.”

This citation is identical to the second charge against ABS-CBN.

On October 8, 2010, respondent requested the Authority for a “bill of particulars™.

On October 14, 2010, respondent submitted a “Compliance”, stating in part that “....4ABC
was only doing its job covering a...newsworthy crisis...As stated by two Philippine senators, had

media not covered the hostage incident, no one today would know the inadequacies of the

government...ABC sought only to inform and not to obstruct or place anyone’s life in danger..”

On October 20, 2010, we issued an Order, which provided respondent with the specifics
of the charge.

On October 21, 2010, a “Show Cause Order” was issued to Messrs. Erwin Tulfo and DJ

Sta. Ana, broadcast personnel of respondent, requiring both to explain in writing why they



Page Sixteen/Decision/Hostage-Taking Cases

should not be sanctioned for violation of the provisions of the Broadcast Code arising from their

involvement in the coverage of the same incident.

On October 26, 2010, respondents jointly filed their “Answer”, stating in part that
respondents: (a) “applied self-imposed restraint on the coverage of a newsworthy event...
information relayed to the public was sOmething that the hostage-taker already knew .....”; b)

“...news crew stayed well outside the police lines as instructed by authorities and obtained

updates only from authorized police spokespersons..”; c) “...when hostage-taker asked  for
media... ABC instructed Mr. Tulfo to ask police authorities if this was permissible and follow
whatever ..police decide..... When clearance was denied....ABC firmly instructed Mr. Tulfo to
obey...”; d) “...camera crews maintained their positions behind the police line....
...never moved from that spot during the long drawn out crisis..”’; €) “...did not report on the
police’s secret tactics or strategies..”; f)“...news crew documented the arrest of the brother
of the hostage-taker but was not aired live. It was aired approximately two hours after in
the late evening  newscast...”; g) “...ABC  documented the practice assault of the
SWAT team which was conducted somewhere on the Grandstand grounds, but they never
aired the footages.”; h) “ ABC was not a participant when Mr. E.Tulfo remained on-air

during the critical moments.. He himself acknowledged this in the ensuing investigation of the

incident.”’

On October 29, 2010, a hearing was conducted with Atty. Alice Singzon appearing as

counsel for respondents. She argued the following in defense of respondents:

1. The coverage did not provide any information that the hostage taker did not
know. Rolando Mendoza was in an elevated position and he could see
everything that was going on;

2. Erwin Tulfo was on the scene for TV-5 but RMN also called him. At that

time, he was not exclusive for TV-5; it was possible that he was feeding news
to RMN and TV-5 at the same time; and

3. ABC-5 covered the arrest of Gregorio Mendoza but did not air it live.

Since there were questions from members of the Authority concerning the conduct of the
network’s field reporters during the coverage, which respondents’ counsel said could be best

answered by the reporters themselves, another hearing was scheduled on November 8, 2010,

with the following personnel of respondent ABC requested to appear: Messrs. Erwin Tulfo and

DJ Sta. Ana and Ms. Luchie Cruz-Valdes.



LG [l

Page Seventeen/Decision/Hostage-Taking Cases

However, no one appeared on the scheduled date of the hearing. Instead, Atty. Singzon
submitted a “Manifestation” stating in part that: a) no new or additional information could
possibly be gathered from further testimonies; b) the network had already demonstrated its full
cooperation in the investigation; c) having been pre-judged by various sectors, the Authority is
asked to consider with utmost impartiality the evidence that had been presented; d) there is no
definition of “vital information” in Article 6 Section 4 of the Broadcast Code; e) recent
amendments to the said provision prove that said provision, as originally worded, was imprecise
and nebulous, hence, the need for its revision; f) video footage shown in the hearing was
incomplete, as it was cut due to technical difficulties; out of 1:27:39 hours of what is purported
to be respondent ABC’s video coverage, the latter only admits the genuineness of those portions
shown in the KBP’s transcript situated between counter nos. 5:54 to 24:01, which portions

appear to correspond with the network’s tape-on-air (TOA).

On November 19, 2010, in compliance with the Order of the Authority dated November
3, 2010, respondents submitted a “Memorandﬁm”, emphasizing that: a) Art. 6, Section 4 is too
loose and provides no clear directive on what is vital information and what acts are considered
acts of “comfort or support to the perpetrators”; b) respondents simply performed their duties as
broadcasters; c) respondents observed lawful orders of authorities on site; d) 1ts coverage could
not have given the perpetrator any strategic advantage since he could see and hear everything; e)
withholding information could have endangered the safety of the public if they happened to walk
right up to the site without any clue as to what was happening; f) the perpetrator was watching
another channel inside the bus and not the respondent’s channel; g) even assuming that

respondent’s reports were available to the perpetrator, it would be of no use to him since he was

getting information through live action using his senses.

Like in the case against ABS-CBN, we have viewed, studied, and reviewed the recording
made available to us regarding the coverage of respondent ABC during the hostage-taking

incident and arrived at the same conclusion, i.e., respondent ABC had violated Sec. 4, Art. 6,

Part I of the Broadcast Code.

We reiterate our ruling in the ABS-CBN case. To constitute a violation of the code
provision, it is not required for the hostage-taker to have actually received the information on the
police operations aired by respondent ABC; it is enough that the hostage-taker could have
accessed the same by simply switching the channel of the television unit inside the bus to that of

the respondent’s.



Page Eighteen/Decision/Hostage-Taking Cases

Like ABS-CBN, respondent ABC rendered a lengthy and detailed account, live, of the
police operations and actions during the hostage-taking incident and provided the vital
information that is proscribed to be broadcast in Sec. 4, Art. 6, Part I of the Broadcast Code. Our

conclusion in the instant case against respondent ABC cannot be any different from that against
ABS-CBN.

The argument of respondent ABC that the subject provision is “too loose and provides no
clear directive to media in terms of what information is considered vital information” is
misplaced. “Vital information” is not a difficult term to understand, comprehend, and apply as
written in Sec. 4, Art. 6, Part I of the Broadcast and in the context of the hostage-taking incident
of August 23, 2010. In fact, in our study and review of the recorded coverage of the incident by

respondent ABC, we did not find it difficult to arrive at the conclusion that the network’s
broadcast of the police operations, before. and during the assault on the bus, provided “vital
information”, the kind that is vital to the success or failure of the rescue efforts. The detailed and
lengthy coverage of respondent ABC made it possible for the hostage-taker, if he had wanted to,

to pre-empt, neutralize, or thwart the actions of the police. All that Mendoza had to do was to

switch to the channel of respondent ABC. As earlier stated, there is no requirement for the
hostage-taker’s actual receipt of such vital information from respondent’s channel; it is enough
that such information was accessible and available to him at the time, if he had wanted to. From
the excerpts of the recorded coverage, it is evident that respondent ABC provided information

that is vital and accessible to all and sundry, including and especially the hostage-taker:

Erwin Tulfo : Wala pang movement and mga pulis ngayon pagkatapos ng mga putok
sa loob ng bus...

....ayan! ayan! Pinasok na ng SWAT..ayan na..ayan na...Oo..ayan na...
...nakikita na natin 1-2-3-4-5-6-7----15 | SWAT members...

.winawasak na nila ang likod ng bus..eto na..Oo..eto na..Qo..eto
na..minamaso ...Hinid sumasagot ng putok itong si Capt. Mendoza..

...00 metro lang ang layo natin dito sa mga SWAT team operations...

.15 SWAT members ang napapaligiran ang bus....

..2 pulis ang nakaposisyon sa harap; 2 ang nasa tabi at nakapaligid ang
iba...

...8a may kanan ko .may mobile na hindi makalapit sa bus...nag-iingat
sila dahil alam nilang maraming armas na dala si Capt. Mendoza

(proceeds to enumerate them M-16 rifle, 45 caliber, Granada etc.)



7074

Page Nineteen/Decision/Hostage-Taking Cases

...may dalawang pulis nagtatago sa may bumper...
...2 pulis pa rin ang nasa harap...

...ang ilang SWAT nasa.... Isang mobile ang dahan-dahang lumalapit sa

bus

...2 mobile ang nasa tabi....4 na mobile nakaantabay sa paligid ng bus
A-2-3---5 SWAT members —patuloy na minamaso itong bus ...

mobile ang nandito, mga 25 na metro ang layo sa bus at nakaantabay..
....50 metro ang layo ng kinalalagyan nila Magtibay at hindi natin alam
kung ano ang kanilang pinag-uusapan o anong strategy ang kanilang
2agawin...

...ang PCP station ay 50 metro ang layo dito...

...illang mobile ang nakapaligid dito at mga 25 metro ang layo ng mga
nakaantabay na mga SWAT...

DJ Sta. Ana: ....walang movement at may narinig na naman tayong paputok...
.naglagay ng mobile sa likod ng bus para pambara sa bus kung
sakali...tutungtungan siguro ang mobile para makapasok sa bus...

...may isang pulis na may dalang parang tale...siguro para hatakin ang
pinto..si mismo Col. Yabut ang nagtatale...

...Standard...mahahaba ang mga dala nilang baril (SWAT)...

..mukhang pinupwesto ang mobile upang hatakin ang pinto (ng bus)...
...bumukas na ang emergency door sa bandang likod ng bus.(Camera

focus on SWAT and mobile car moving towards the bus.

...1 or 2 pulis ang nakapasok na sa bus. ..

Further, we find no relevance in the argument of respondent ABC that the hostage-taker
could have obtained information by himself, based on his visual of the scenario outside of the
bus, and not from the network’s coverage of the incident. As to whether or not the coverage by
respondent was used by the hostage-taker to be his main source of information, or whether it
was just supplementary to other sources then available to him, including a first hand view of the
entire situation outside the bus, or whether or not the said information was actually accessed and
utilized by the hostage-taker, all these issues are non-controlling in the resolution of the instant

case and, relatedly, to that involving ABS-CBN. What is penalized by the subject code provision

1s the broadcast of vital information in the context of the hostage-event incident and the

opportunity or option for any person, particularly the hostage-taker, to access such information.



Page Twenty/Decision/Hostage-Taking Cases

In the course of the investigation affecting the two television networks, namely, ABS-
CBN and ABC, we decided to address and focus primarily on their lengthy and detailed coverage
of the incident in relation to Secs.1 and 4, Art. 6, Part I of the Broadcast Code, and allow both

respondents to deal administratively with their own broadcast personnel involved in the said
coverage, in accordance with their internal rules and regulations. Relatedly, the government
referral to us for the investigation of the television coverage of the hostage-taking incident
only included ABS-CBN, ABC, and GMA, and no broadcast personnel connected with any of
sald networks. The Authority, therefore, recommends that respondent ABS-CBN, on its own,
conduct an investigation on the participation of its personnel, namely, Messrs, Julius Babao, Ron
Gagalac, and George Carino, in the network’s coverage of the subject incident, and, if

warranted, impose the appropriate sanctions on any or all of them, in accordance with its internal

rules. The Authority likewise recommends a similar investigation by respondent ABC on 1its
personnel, namely, Messrs. Erwin Tulfo and DJ Sta. Ana, for their involvement in the network’s

coverage of the same incident. No recommendation 1s made for GMA considering the

discussion next following in respect of its status vis a vis the KBP.

4. THE MATTER CONCERNING GMA 7 TELEVISION STATION

We now address the matter affecting GMA 7.

The government referral (from the Office of the Executive Secretary, Office of the

President) explicitly named “GMA 7 Television Station”, which is not a member of the KBP, as

one of the subjects for investigation.
The Authority exercises jurisdiction over members of the KBP only, and 1s duly

empowered by the Association’s By Laws to investigate, hear, and adjudicate on alleged

violations of the Broadcast Code by any of said members. (Art. VII, “Standards Authority™)

Considering that GMA 7 is not a member of the KBP and that it is neither under the

jurisdiction of the Authority nor governed by the provisions of the Broadcast Code, we,

therefore, did not, as we could not, include the said entity in our investigation of the broadcast

coverage of the hostage-taking incident.

It is suggested that the Office of the President study and address this unhealthy situation

presently obtaining in the broadcast industry which imposes upon members of the KBP the

obligation to comply with the rules and regulations of the Broadcast Code, and suffer the



Page Twenty-One/Decision/Hostage-Taking Cases

corresponding penalties 1in case of their violation, while, at the same time, exempting non-
members of the Association, like GMA 7, from the coverage of said code and the disciplinary

power of the Authority.

We believe that when the KBP was organized in April, 1973 as a self-regulating private
organization of the broadcast industry [see Bartolome et al. vs. KBP et al., G.R. No. 74839
(1987)], it was meant to include all broadcast stations in the country, without exception.
Anything less mocks the principle of self-regulation, e;s evidenced by our present inability to
officially inquire into the coverage of the hostage-taking incident by GMA 7 (and impose
sanctions, 1f warranted) notwithstanding the referral for an investigation from the highest office
of the land. The situation needs to be addressed and resolved, where no one broadcast company,
television or radio, big or small, government or private, urban or provincial, 1s exempted from
the principle of self-regulation (and accountability) which has guided the KBP and its
membership for the past thirty-seven years. To this end, it is suggested that the Office of the
President, through the Office of the Executive Secretary, and with the assistance of the National
Telecommunications Commuission (NTC), support the KBP 1n establishing a system or
mechanism by which the Broadcast Code is made to apply to all broadcast stations in the

country, without exception, in the interest of promoting the principle of self-regulation (and

accountability) in the country’s broadcast industry.

Finally, we commend the Board of Directors of the KBP and its general membership for
taking swift and decisive action on our recommendation for the adoption of certain amendments
of Article 6, Part I of the Broadcast Code in light of and guided by the media experience during
the August 23, 2010 hostage-taking incident. The said amendments were approved by the KBP
Board of Directors and the association’s general membership in separate meetings held on
October 20, 2010, and are now deemed integral parts of the code provision titled “Crimes and
Crisis Situations”. We take particular note of Sec. 1 of said code amendments wherein the KBP,
in the exercise of self-regulation, expressly declares that it considers the preservation of human
lives 1n the coverage of crimes in pro gréss or crisis situations, such as hostage-taking, over and

above the right of the public to information. Thus:

“The coverage of crimes in progress or crisis situations, such as
hostage-taking or kidnapping, shall consider the safety and securlty of

¥\ human lives above the right of the public to information.”



Page Twenty-Two/Decision/Hostage-Taking Cases

WHEREFORE, the Authority finds cause to hold the following respondents liable for

first offenses of certain provisions of the Broadcast Code, as follows:

1. On respondents Radio Mindanao Network, Michael Rogas, and Erwin Tulfo, for
having violated Sec. 1, Art. 6, Part I of the Broadcast Code, the following penalties are hereby
imposed: The sum of Thirty Thousand Pesos (P30,000.00) and censure on respondent Radio

Mindanao Network; the sum of Fifteen Thousand Pesos (P15,000.00) and reprimand on
respondent Michael Rogas; and the sum of Ten Thousand Pesos (P10,000.00) and reprimand on

respondent Erwin Tulfo, all in accordance with the offense classification and range of penalties

provided in Art. 4.1, Part III of the Broadcast Code.

We, however, find no cause to hold Jesus J. Maderazo of RMN liable under the
Broadcast Code.

2. On respondent ABS-CBN Broadcasting Corporation, for having violated Sec. 4,
Art. 0, Part I of the Broadcast Code, the following penalties are hereby imposed: The sum of

Thirty Thousand Pesos (P30,000.00) and censure, in accordance with the offense classification

and range of penalties provided in Art. 4.2, Part III of the Broadcast Code.

3. On respondent Associated Broadcasting Company, for having violated Sec. 4, Art.
0, Part I of the Broadcast Code, the following penalties are hereby imposed: The sum of Thirty

Thousand Pesos (P30,000.00) and censure, in accordance with the offense classification and

range of penalties provided in Art. 4.2, Part III of the Broadcast Code.

All the above sanctions are duly provided in and authorized by the Broadcast Code,

specifically Part III (“Penalties”) thereof, as amended.

No motion for reconsideration shall be allowed. Conformably with Sec. 27 of the
Authority’s Rules of Procedure, an aggrieved party may appeal this Decision with the KBP
Board of Directors within ten (10) working days from receipt of a copy hereof. If no appeal is

taken, this Decision shall become final and executory upon the lapse of said period.

Let copies of this Decision be furnished to all parties concerned.

IT IS SO ORDERED.




Page Twenty-Three/Decision/Hostage-Taking Cases

Makati, December 15, 2010

DIANA C. GOZU

Chairman of the Authority
(No participation in RMN case)

-‘."-u.‘“
x""-.

MEMBERS

N\
- e\
M ' ._ EN'\-:
RAFAEL V. BARREIRO ROBERTQ, D/ DEL ROSARIO
¢/ Audiovisual Communicators Inc. Intercontinental Broadcasting - IBC 13
(No participation in ABC case) (No participatibn in RMN case)

ROSA MARIA T. FELICIANO

University of the Philippines Vanguard Radio Network Co.
Radio Station DZUP

VIR ' K\ S.4J

Z.o¢ Bioaicasting

SE

ork

p—

— W
BRENDA B. LOCSIN ERIC C. MALIWAT

PBN Broadcasting Network Far East Broadcasting Company
(No participation in ABC case)

CHRISTINE C. ONA
Associated Broadcasting Co.-rABC 5
(No participation in all cases)

Z

GEORGE M. SALABAO JEAN PAUL M. VARELA
St. Jude Thaddeus Inst. of Technology Good News Broadcasting

(No participation in ABS-CBN case) (No participation in all cases)

%

P e pe— R m T LEr o -E O Lo aE.. - L TR I R A [ [ p— ——rraE—— ar— — [ —— - -




